Interese par fiziku un ķīmiju
Interese par fiziku un ķīmiju
Izzināt talantīgākos jaunos fiziķus un ķīmiķus, padziļināt interesi par šiem mācību priekšmetiem – tāds mērķis un uzdevums ir tradicionālā konkursa „Erudīts fizikā un ķīmijā” novada 8. un 9.klašu skolēniem. Šāds konkurss notiek jau sesto reizi – sadarbībā ar attiecīgo mācību priekšmetu skolotājiem to organizē un vada metodisko apvienību vadītāji Uldis Ķemers un Aija Žogla.
Šogad par tā norises vietu tika izvēlēta Ventspils Augstskola, laiks – 31.janvāris, kad telpas ir patukšas un klusas, jo studenti atpūšas pēc nokārtotiem ziemas sesijas eksāmeniem, tāpēc skolēniem – potenciālajiem studentiem bija plašākas iespējas iepazīties ar augstskolas piedāvājumiem un iespējām.
Pirms konkursa mūsu skolu 6 komandas no Ances, Popes, Užavas pamatskolas, Piltenes un Ugāles vidusskolas sagaidīja VeA sabiedrisko attiecību speciāliste Agnese Jēkabsone. Viņas uzskats, ka jau pamatskolā jauniešiem ir svarīgi domāt, ko darīs tālāk, kā veidos savu turpmāko karjeru. Lai izglītību varētu iegūt augstskolā, ir jāveic trīs gadu vidusskolas posms, kur pilnībā būtu jāapzinās, kas interesē, kam jāpievērš lielāka uzmanība, lai intereses un vēlmes varētu piepildīties. Nav mazsvarīgi arī centralizēto eksāmenu rezultāti – no tiem ir atkarīgas studijas par valsts budžeta līdzekļiem. Agnese atzina, ka pati savlaik ir bijusi skolotājas Gintas Žeimundes audzēkne Popes pamatskolā, kur arī guvusi nepieciešamās pamatzināšanas, kas ļāvušas viņai sekmīgi īstenot turpmākās karjeras veidošanu. Lai skolēniem būtu priekšstats, kas ir Ventspils Augstskola, Agnese iepazīstināja ar studiju iespējām 3 fakultātēs, ar darba devēju pieprasījumu un interesi par speciālistiem; īpaši pieprasīti ir informācijas tehnoloģiju jomas un elektronikas speciālisti, arī tulki, tulkotāji un biznesa vadītāji. Praktisku ieskatu, kā aprīkotas signālapstrādes, optikas un robotikas laboratorijas, sniedza studenti – laboranti Pēteris un Dāvis.
Pēc ekskursijas sekoja nopietns darbs- erudīcijas un ārpus stundām gūto zināšanu un prasmju pārbaude. Katras skolas fizikas un ķīmijas skolotāju uzdevums bija izveidot asprātīgus uzdevumus ar praktisku ievirzi, pēc satura atbilstoši dabaszinātņu un matemātikas paraugprogrammai, piemēram- aprēķināt, cik jāmaksā par elektrību, ja elektriskais svečturis deg nepārtraukti veselu mēnesi- 30 dienas, un ja zināms spuldzīšu skaits, jauda un elektrības cena, vai arī uzrakstīt 3 piemērus, kā var ietaupīt ūdeni ģimenes mājsaimniecībā, vienlaikus izveidojot ūdens „vizītkarti”, kur bez visiem zināmajiem tā raksturojumiem un īpašībām jāzina arī kušanas un viršanas temperatūra, molmasa un blīvums, jāzina, vai svaru mēra ar svariem, dinamometru vai spidometru, jāizprot, kuru spēku var izmainīt- Zemes pievilkšanas, smaguma spēku vai svaru. Atbildes bija visdažādākās – arī jautrību izraisošas.
Konkursa noslēgumā – mājās sagatavota eksperimenta demonstrējums, kur otrai komandai bija uzdevums atrast pareizo eksperimenta būtības skaidrojumu. Užavas eksperimentu – „sausā ledus” ieguvi no CO 2 ugunsdzēšamā aparāta ogļskābās gāzes, drošības tehnikas ievērošanas nolūkā demonstrēja skolotājs U.Ķemers.
Noslēgumā tika apbalvoti pirmo trīs vietu ieguvēji. Tie šoreiz bija:
I vieta – Popes pamatskolas komandai (skolotājas Ginta Žeimunde, Lidija Vašuka),
II vieta – Ugāles vidusskolas B komandai ,
III vieta – Ugāles vidusskolas A komandai (skolotāji Aija Žogla, Aivars Žogla).
Pateicība par dalību konkursā Piltenes vidusskolas komandai un skolotājam Raivo Ēcim, Ances pamatskolas komandai un skolotājai Sandrai Liepiņai, Užavas pamatskolas komandai un skolotājam Uldim Ķemeram. Bet pats galvenais apbalvojums – gūtā atziņa, ka fizika un ķīmija var būt aizraujoša.