Pasākumi Ugāles vidusskolā aprīlī
Pasākumi Ugāles vidusskolā aprīlī
Programma „Latvijas skolas soma” pilnā apjomā tiek īstenota no 2018./2019. mācību gada 2. semestra un ievērojami paplašinājusi skolēnu iespējas iepazīt Latviju caur kultūras un mākslas norisēm. “Latvijas skolas soma” ir mācību procesa sastāvdaļa, kas neaizstāj, bet papildina jau esošās skolā notiekošās mācību un audzināšanas aktivitātes. Pielāgojoties pandēmijas COVID-19 ierobežojumiem, daudzi kultūras norišu veidotāji savu piedāvāto saturu adaptē digitālajai videi. Aprīlis Ugāles vidusskolā noritēja zem “Latvijas skolas somas” zīmes. Vispirms 4., 5., 6. klases skolēni digitāli viesojās Liepājas muzejā.
Pielāgojoties netradicionālajiem apstākļiem, Liepājas muzejā izveidota jauna tiešsaistes muzejpedagoģijas nodarbība “Gadskārtu ieražas Dienvidkurzemes sētā”, kas ļauj skolēniem attālināti viesoties apmeklētāju iemīļotajā ekspozīcijā “Dienvidkurzemes ļaudis, dzīve un darbs”.
Nodarbībā skolēni iepazinās ar darāmo darbu kārtību senajā latviešu lauku sētā, ar gadalaiku ritumu un svētkiem, kas no tā izriet, pievēršot uzmanību tam, kāpēc konkrētie svētki tika atzīmēti un kas no tā visa ir saglabājies līdz mūsdienām. Šogad mēs atzīmējām komponista Imanta Kalņiņa 80. dzimšanas dienu. 4.-12. klases skolēni piedalījās koncertlekcijā “Imants Kalniņš.80”, ko piedāvāja SIA “Dzīvā skaņa”.
Programmā bija apkopotas skaistākās un iemīļotākās Imanta Kalniņa dziesmas. Koncertlekcijas vadītāja dziedātāja Ieva Sutugova izglītojamajiem izstāstīja svarīgāko, kas jāzina par komponista dzīvi un daiļradi, iezīmējot arī vēsturisko fonu, kurā radušies Imanta Kalniņa daudzveidīgie muzikālie darbi. Ieva Sutugova kopā ar Miku Abaroniņu izpildīja tādas dziesmas kā: “Smilšu rausis”, “Dūdieviņš”, “Bimini”, “Lilioma dziesma”, “Dzeguzes balss”, “Svētku diena”, “Virs galvas mūžīgs piena ceļš”. Skolēni uzsvēra, ka koncertā bijis ļoti plašs dažādu mūzikas stilu apvienojums , kas viņus uzrunājis.
4. klase piedalījās nodarbībā “Kas ir interpretācija?, ar mākslinieci Luīzi Rukšāni.”. Māksliniece skaidroja sarežģītā termina “interpretācija” nozīmi saprotamā veidā, aicinot bērnus izstrādāt interpretāciju par konkrētu tēmu, izmantojot aplikāciju metodi. Nodarbībā Luīze Rukšāne iepazīstināja arī ar citu mākslinieku darbiem, tādējādi uzskatāmi parādot, kā interpretācija tiek veidota mākslinieciskā izteiksmē. ZOOM nodarbība noderēja kā papildinformācijas ieguves materiāls vizuālajā mākslā. Bērni veidoja kolāžas, savs darbs bija arī jāprezentē.
7. aprīļa tiešsaistes Zinātnes teātra izrādē “Mākslas un zinātnes krustpunkti”, 10.-12. klases skolēni uzzināja, kā mūsdienās zinātne palīdz veidot filmas un teātra izrādes. Šoreiz par pamatu tika ņemta Latvijas filma “Dvēseļu putenis”. Visi šo filmu bija redzējuši, tāpēc viegli atsaucām atmiņā notikumus un dažādus skatus no filmas. Literatūras stundas ietvaros bijām arī uz tikšanos ar Oto Brantevicu, kurš atveido Jāni Vanagu, kostīmu mākslinieci un mūsu novadnieku Gati Gāgu, kurš filmā tēlo Konrādu.
Uzzinājām, kā filmās tiek veidotas lielās rētas un mazie asiņainie ievainojumi. Filmā izmantoja vairāk nekā 15 litrus mākslīgo asiņu. Eksperimenta laikā mūsu acu priekšā tika pagatavota nepilna glāze mākslīgo asiņu. Filmā neiztika arī bez pļaukām un kautiņiem. Uzzinājām, ka aktieri mācību laikā šo skatuves kauju mākslu apgūst pusotru gadu.
Nodarbības noslēgumā vadītāja atgādināja, ka viss redzētais ir izpildāmas tikai zinošu speciālistu klātbūtnē un mājas nevajadzētu mēģināt atkārtot nevienu no šiem trikiem.
Četri mazie Lupatiņi – Zeķīte, Cimdiņš, Spilventiņš un Lakatiņš – ir audumu bērniņi no audumu mājas. Lupatiņi lieliski prot spēlēties, bet daudz kas cits viņiem vēl jāiemācās. Cik labi, ka blakus ir gudrais Kaķis, kurš vienmēr var palīdzēt! 2.-3.klases skolēniem bija iespēja noskatīties Latvijas Kinomatogrāfistu savienības piedāvātās jaunākās multfilmas par Lupatiņiem, kā arī Animācijas brigādes filmas “Zirņa bērni”, “Puteklis”, “Londonas brīvdienas”. Šīs multfilmas ar pozitīvo darbību, ietekmē bērnu iztēles, fantāzijas un emocionālās pasaules attīstību.
Ugāles vidusskolas pašiem mazākajiem skolēniem bija iespēja noskatīties Liepājas Leļļu teātra izrādi “Ucipuci meklē mājas”. Rotaļu pūcīte Ucipuci ceļojuma laikā nejauši tiek aizmirsta kādā viesu mājā Itālijā. Lai nokļūtu atpakaļ pie sava mazā saimnieka Kriša, pūcītei jāpārvar garš un bīstams ceļš cauri mājai uz terasi, kur mājo Lielais ods. Pūcītei talkā nāk zirneklis un zaļais muzikants circenis. Tie abi viņai kļūst par neaizstājamiem palīgiem un mīļiem draugiem. Ucipuci izrādē sniedz vērtīgus padomus, ko darīt, ja gadās nozaudēties.
Eduardam Veidenbaumam veltītajā stāstā no “Veindenbauma neizbēgsi” izskanēja gan zīmīgi fakti par viņa dzīvi, gan viņa dzeja un dziesmas ar viņa vārdiem, un visu vēl caurvija arī nelielas mēmā kino estētikā uzfilmētas ainiņas, kas piešķīra stāstam arī savu tiesu humora.
Izrādes veidotāji aicināja 7.-9.klases skolēnus saskatīt Veidenbaumu sevī – saskaroties ar nepatieso un patieso, izvērtēt un domāt pašiem, vērsties pret apkārt valdošo netaisnību, liekulību un muļķību. Skolēni Veidenbauma dzejā saklausīja ne vien pesimismu un skepsi, bet arī optimismu un cerību: “Dzīve ir īsa, tāpēc tā jāspēj novērtēt katru mirkli”.Pārdomas raisīja tas, ka Eduards Veidenbaums necieta liekulību, to, ka cilvēki izlikās par tādiem, kādi viņi nav. Veidenbaums uzskatīja, ka ir svarīgi būt tam, kas tu esi, būt īstam, patiesam. Izrādes beigās tika teikts, ja tu nonāc situācijā starp patiesību un meliem, jāpajautā sev, ko darītu Veidenbaums, un tā arī jārīkojas. Tas ir vērtīgs padoms, jo racionāli iekārtotu un saprotamu pasauli var gūt tikai tad, ja cilvēki neslēpjas aiz maskām. Izrādi sniedza SIA “Liepājas Music” sadarbībā ar “GingerCat’, piedaloties arī Ralfam Neilandam.
Šogad rakstnieka H.Dorbes dzimšanas dienā 1.-3.klases skolēni tika aicināti uz muzeju attālināti, jo H. Dorbes muzeja vadītāja Inese Aide piedāvāja nodarbību Zoom platformā, kurā pastāstīja par grāmatas “Aina ar brālīti meklē cālīti” tapšanas gaitu, skolēni varēja aplūkot rakstāmmašīnu, uz kuras tika pārrakstīts manuskripts un rakstnieka dienasgrāmatu, kurā veikti ieraksti par pasaku. Grāmatu lasīja pazīstamais mūziķis Intars Busulis.
Digitālās norises ļauj arī vecākiem tās skatīties kopā ar saviem bērniem, tā labāk izprotot mūsdienīgas mācīšanās paņēmienus, iegūstot pamatu sarunai ar bērnu un vienkārši izbaudot kultūras norisi. Paldies “Latvijas skolas somas” organizatoriem par iespēju piedalīties šajā programmā, jo tā rosina skolēnus domāt un runāt par personīgi un sabiedriski nozīmīgām tēmām, raisa emocijas un sniedz jaunas zināšanas.
Informāciju apkopoja Ingra Zaļkalne