Lietpratība un atgriezeniskā saite valodu jomā

2019-01-10, 08.42

Veidojot mācību procesu, kura rezultāts ir lietpratība – skolēnu spēja saskaņoti lietot zināšanas, prasmes un attieksmes, jāmaina arī vērtēšana. 100 5158

“Lai ikdienas formatīvā vērtēšana būtu efektīva, ir nepieciešams saprast, kādu rezultātu mēs vēlamies sagaidīt no skolēniem. Arī skolēniem galvenais ir saprast “kur es esmu” un “kurp es varu virzīties””. Šo Valsts izglītības satura centra (VISC) projekta “Skola 2030” diagnostikas eksperta Pāvela Pestova tēzi  paplašināja un attīstīja  Vispārējās izglītības pārbaudījumu nodaļas vecākais eksperts Kaspars Špūle seminārā “Vērtēšanas sistēma latviešu valodā un literatūrā un atgriezeniskā saite” Ventspils novada un pilsētas valodu  mācību jomas skolotājiem. 100 5163K. Špūle akcentēja atgriezeniskās saites jeb atpakaļejošas informācijas nozīmi mācību procesā – ko tā dod skolēnam un skolotājam. Skolotājam ir jāstrādā ar izpratni: ko, kad un kāpēc dara, kādu rezultātu plāno sasniegt; savukārt, skolēnam ir jāzina, ko viņš ir sasniedzis un kas vēl jāuzlabo, jāatkārto, jāmaina. Vērtēšana un  atgriezeniskā saite  norāda uz pozitīvo un dod ieteikumus, ko darīt tālāk.

Analizējot sasniedzamo valodu jomā, eksperts uzsvēra, ka skolēniem ir jābūt skaidrībai, kāpēc ir jāmācās valoda, un parasti lielākā problēma ir tā, ka skolēni nav pieraduši domāt.

Šajā mācību gadā plānots diagnosticējošais darbs latviešu valodā 6. klasē. 100 5164Pēc diagnostikas rezultātiem nevar vērtēt ne skolēnu, ne skolotāju darba kvalitāti, nedrīkst salīdzināt arī skolu rezultātus. Vērtējums ir skolas, skolotāju, skolēnu un vecāku zināšanai un analīzei. Piemēram, ja skolēns netiek pāri 50 % slieksnim, tas liecina, ka jāsniedz palīdzība, jo šim skolēnam ir grūtības lasīt, klausīties, runāt, rakstīt… Viņam var būt dziļas problēmas mācīties turpmāk citus mācību priekšmetus, kur jāapgūst plaša informācija.  Nav jāsatraucas, ja skolēns netiek pāri 80%, jo darbā ir t.s. pārsteiguma uzdevumi, kā arī viņš var neiekļauties domrakstam paredzētajā laikā. Runāšanas daļa (stāstījums par grāmatu) notiek II semestrī stundu laikā un tās mērķis ir veicināt runāšanas, uzstāšanās un teksta izpratnes prasmi.

K. Špūle norādīja arī uz raksturīgākajām nepilnībām un kļūdām iepriekšējā mācību gada 9. un 12. klases valsts pārbaudes darbos.