Kā mēs Turaidā rudeni un vēsturi satikām

Kā mēs Turaidā rudeni un vēsturi satikām

2019-10-09, 16.35

Braucienu uz Turaidu plānojām jau pavasarī, lai zelta rudeni satiktu Latvijas krāšņākajā vietā. Brauciens bija garš, bet, iebraucot Siguldā, pretī pavērās rudens visā košumā. Turaidas muzejrezervātā darbojāmies izglītojošajās programmās. 5. un 6. klases skolēni piedalījas nodarbībā ”Latviešu valoda – manas valsts valoda”, kuras laikā uzzināja, cik liela loma valodas saglabāšanā un attīstībā bija Kronvaldu Atim. Skolēniem tika rosināta izpratne par latviešu valodas nozīmi valsts un kultūras pastāvēšanā.

Mēs nezinājām, ka Turaidā bijusi Šveices māja, kurā gudri vācu kungi sprieduši par latviešu valodu un viņus uzrunājis Atis Kronvalds. Viņa runas tekstu mēs izlasījām kopā, jo tajā bija vēstīts par latviešu valodas lielo nozīmi tautas dzīvē. Klaušinieku mājā pētījām indoeiropiešu valodu koku, meklējām dzīvās un mirušās valodas. Ļoti interesanti bija lasīt vecajā drukā. Nedaudz burtus pazinām, jo iepriekšējā dienā latviešu valodas stundā bijām tā lasījuši tekstus. Kad mūs sadalīja grupās un norādīja uz priekšmetiem, kuriem jāatrod nosaukums, bija jautri, jo senos nosaukumus daudzi sajauca. Latviešu valodas stundā bijām runājuši par birku kokiem, tos tagad redzējām un varējām paturēt rokā.
Visjautrāk bija izgudrot jaunvārdus un mimes.
Nodarbībai beidzoties, izstaigājām Turaidas pili,iegājām pils cietumā, uzkāpām tornī, no kura pavērās skaists skats uz Gaujas senleju, ieklausījāmies skolotājas stāstījumā par Turaidas Rozi.
(pēc 5. un 6. klases skolēnu darbiem)
Bet 7., 8. un 9. klases skolēni aktīvi darbojās orientēšanās spēlē “Tūkstošgades stāsts”. Tas ir aktīvs muzejrezervāta apmeklējums, kura laikā uzdevums atrast kartē norādītos objektus un priekšmetus. Tā kā ir laika limits, skolēniem jāpaspēj atrast visi objekti un skrējiena laikā vērīgi jālasa, jāklausās, jāskatās, iepazīstot gan Latvijas vēsturi un Dainu kalnu, gan teikas un nostāstus par Turaidu.
Inga: ”Izrādās, pils tornim ir 139 pakāpieni, pa kuriem mums bija jāuzkāpj.”
Jolanta: “Es redzēju lietas, kuras izmantoja senos laikos pirtī. Tagad es zinu, kāda ir Turaidas pils.”
Sana: ”No pils torņa pavērās apbrīnojams skats!”
Roberts: ”Mani ļoti ieinteresēja senlietas, arbaleta bultām bija jocīgi četrstūraini uzgaļi, un es sapratu, ka tie domāti. lai šautu pret bruņām.”
Pēc nodarbībām visi apmeklējām Gūtmaņalu, kas bērnos raisīja iztēli par senajiem notikumiem tajā. Vēl bija jāpieveic augstais kāpiens pa trepēm, lai nonāktu Krimuldas pilskalnā un ar trosu vagoniņu bezbailīgie pārceltos pāri Gaujai uz Siguldu.
Skaistie skati atvairīja bailes no augstuma, lai gan daži tā arī nesaņēmās iekāpt vagoniņā, bet pārgāja Gaujas tiltam. Domājām, ka nākamajā dienā pēc kāpiena sāpēs kājas, bet mēs izturējām.
Mājās atgriezāmies jau tumsiņā, bet diena bija silta,saulaina un piedzīvojumiem bagāta.

Projekta ”Latvijas skolas soma” koordinatore L. Kiršteine
un Popes skolas skolēni.

 

Sīkdatnes

Lai šī tīmekļvietne darbotos, tā izmanto obligāti nepieciešamās sīkdatnes. Ar Jūsu piekrišanu papildus šajā vietnē var tikt izmantotas statistikas un sociālo mediju sīkdatnes.

Ja piekrītat šo papildu sīkdatņu izmantošanai, lūdzu, atzīmējiet savu izvēli:

Apstiprināt izvēlētās

Detalizētāka informācija par privātuma politiku un izmantotajām sīkdatnēm